tisdag, februari 14, 2006

Alla trasigas dag...

...tycker jag är en bättre titel på denna dag.
I alla fall, passande på denna dag så har jag varit och kollat hjärtat på Karolinska sjukhuset. Inget som har hänt direkt, vad jag vet just nu. Ska tillbaka om 10 dagar när de har kollat resultaten.
Jag är ganska pinsam av mig i det här fallet. Eftersom det är mig det är fel på så borde jag ju veta exakt vad det är som inte funkar som det ska. Men neeeeeeee, jag har nästan ingen aning alls. Det är nåt klaffel av nåt slag och så gör det att det händer nåt med nån pulsåder. Det är typ vad jag vet. Jag har aldrig riktigt tagit till mig informationen, mest av ren ignorans och ointresse.
Kanske dags att lära mig så jag vet hur jag ska säga när alla läkare frågar vad det är för slags hjärtfel och jag försöker förklara som ett fån.
Jag är alltså, snart, 24 år och har ignorerat den viktigaste funktionen i min kropp i större delen av mitt liv. Det är pinsamt.

Sen hände en annan sak när jag var där i området på Karolinska sjukhuset. Eftersom jag fick vänta i en timme på att få göra arbets-EKG, man cyklar och så mäter dem hur hjärtat klarar av ansträningen. Det är asjobbigt kan jag tillägga. Hmm, ja jag traskade omkring där lite förvirrat utan att direkt veta vad jag skulle hitta på i väntan när det kommer fram en negerkvinna(ursäkta uttrycket) som börjar vifta med en lapp och frågar om vägen, på engelska, till SMITTSKYDDSINSTITUTET. Excuse me men DO NOT COME NERE ME!!! Sa jag inte men jag hade lust att skrika det. Helt fel person att fråga men så snäll som jag är så försökte jag med stapplande pinsamt dålig engelska förklara vägen. Dessutom hade hon en äcklig finne i pannan som såg ut att explodera vilken sekund som helst. Kräkvarning. Försökte hålla ett avstånd på minst 65 cm. Jag har inte lyckats komma över händelsen än. Jag har fördomar. Jag vet. Förlåt.

2 kommentarer:

Fred Anderson sa...

Är du säker på att det var en finne då? Det kanske var en drypande pestböld?!!!

Anonym sa...

Robert, om jag har fattat det rätt så har du en klaff som läcker i ena kanten och dessutom sitter klaffarna(3 st)ihop i kanterna så att de inte kan vika ut sig helt och hållet, alltså öppnar sig inte helt och att det smalnar av där påverkar blodgenomströmningen så att det bildas virvlar runt kanterna och en "jetstråle" i mitten. Aortan (kroppspulsådern) är också uttänjd, kan vara p g a dessa virvlar men jag tror inte det vet säkert. De mäter bl a diametern på klafföppningen och på aortans utvidgning och hastigheten på jetstrålen.
Hjärtekram från mamma
PS Akta dig för mig, har infekterat eksem (igen). Ska till läkare nästa vecka.