fredag, oktober 14, 2005

Andreas Vollenweider med V

Idag hittade jag ett kassettband på jobbet, kassettband är en sån där gammaldags grej som man inte använder längre. På bandet hade någon spelat in, kanske favoritalbumen(!?), kanske till och med favoritartisterna(!?) , John Farnhamns "Whispering Jack" och Andreas Vollenweiders "Down the moon".
1996 hörde jag Andreas Vollenweider namn nämnas för första gången. Hans namn hade fått äran att gestalta en fiktiv tysk astronaut i en magnifik tv-serie. Jag visste inte vem Andreas Vollenweider var då, jag kan inte säga att jag vet det nu heller förutom att han är någon slags skum new age/jazz-musiker från Tyskland. Jag var tvungen att googla det för att få reda på vem han egentligen är, min nyfikenhet blev för stor efter 9 år av aningslöshet.
Frågan är varför han lyckades komma med i den produktionen som jag såg 1996 för första gången. Var det för att namnet bara passade så bra till en tysk astronaut eller har det nån djupare mening? Referenshumor som jag inte har lyckats analysera eftersom jag undrar fortfarande.
Ni kanske undrar vad det var för tv-serie jag såg? Det kan ni sitta och klura på en fredag som denna.

Inga kommentarer: