onsdag, oktober 19, 2005

Om fruktan

Jag försökte vara lite finkulturell och intellektuell senast jag var ute på pocket boks-shopping. Det var bara dumt. Köpte Stig Dagermans "Ormen", den är ju hur jobbig som helst att läsa. Den är säkert jättebra, men jag orkar inte med den. Allting ska förklaras till den grad så att den minsta känslan blir oerhört dramatisk. Det är för mycket beskrivet och för det mesta ska det förklaras av någon analytisk synonym eller dramatisk parallell. Jag kan inte koncentrera mig så mycket att man orkar ta in all den information man får. Det är väldigt bra skrivet men det blir för mycket helt enkelt. Dessutom utspelas bokens handling i det militära på 40-talet vilket inte känns så intressant och spännande. Jag lägger ner boken helt enkelt. Har aldrig lagt undan en bok för jag inte orkade med språket. Det känns tungt.

Inga kommentarer: