söndag, oktober 09, 2005

Jag bidar min tid - del II

Ibland önskar jag att människor i min omgivning, vänner, släkt etc kunde förstå och försöka sätta sig in i min situation så som den är just nu. Jag kan helt enkelt inte göra vissa saker på grund av mitt "dolda" handikapp; tinnitus och ljudkänslig. Saker som för vissa kan te sig naturligt eller självklara att man kan göra. Men inte i mitt fall. På grund av omständigheterna måste jag, tyvärr, välja bort vissa saker. Det är inget jag kan göra åt just nu utan jag får bida min tid tills det blir bättre. Det största problemet är, självklart, när man ska vistas i miljöer med mycket folk eller höga ljudnivåer. Det går helt enkelt inte för mig. Det är stressande och jag upplever det som väldigt påfrestande. Jag väljer hellre bort det än utsätter mig för en sådan situation. Den miljö som ni kanske upplever som en relativt lugn eller ljudmässigt ganska ok miljö kan för mig vara precis på gränsen till att jag ska kunna vistas i den överhuvudtaget. Det har dock blivit lite bättre de senaste två veckorna. För att förenkla det lite så kan jag lista saker jag tycker är jobbiga;
- Festa. Pub och klubbmiljö går fetbort.
- Bio. Om det inte är en lugn film, i så fall så kanske det skulle kunna gå för sig(med öronproppar).
- Träna på gym. Yoga kanske funkar. Ska nog prova det.
- Åka tunnelbana eller buss. Beror på om det är gamla eller nya vagnar, rusninstrafik eller jobbiga barn i närheten. Är det nya vagnar och inte så mycket folk går det bra.
- Restuaranger och caféer. Är jobbigt om det är mycket folk eller spelar musik.
- Resa utomlands till något ställe man inte har någon aning om hur det är.
- Plus en hel del massa andra ställen som jag inte kommer på just nu. Troligtvis med en decibelnivå på minst 60dB.

Fast det finns massa andra saker jag kan göra istället.

Dagens låt:
Phoenix - If I ever feel better (ill go to the disco)

Inga kommentarer: