torsdag, september 15, 2005

Under revbenets brosk

Fick 66 poäng av 70 möjliga på expressens webbtest om hypokondri. Ingen nyhet direkt att man lider av det. Kanske borde ta tag i det. Det är så mycket jag borde ta tag i men jag orkar inte.

Så tänker en hypokondriker

  • Allt eller inget. Man tänker i svart-vita ytterligheter. Man är antingen världsmästare eller nolla. Om situationen inte är helt säker är den otrygg.
  • Katastroftänkande. Man är alltid beredd på det värsta.
  • Generalisering. Man gör ett litet misstag och känner sig alltigenom misslyckad.
  • Känslomässigt tänkande. Känslorna blir sanningen. "Jag är rädd för hissar - alltså är hissar farliga." Eller: "Jag har skuld-känslor, alltså är jag usel."
  • Självfixering. Man tolkar yttre, neutrala händelser som om de bara hade med en själv attgöra.
  • Magiskt tänkande. Tvångstankar, upprepningstvång.
Dagens låt:
Just d - Tvångstankar

Inga kommentarer: